Monday 31 August 2015

MERDEKA and checklist.

Assalamualaikum. Syukur kehadrat Illahi akhirnya aku dh siap pbs untuk PP dan BM. ya Allah rasa hilang beban.. even kena touch up sikit2 yang mana kureng, tapi lepas nieee just buat powerpoint je untuk present. InshaAllah after that dfokus study utk hadap trial sem 3 yang bakal menjelma tak lama lagi. 
hikhikhik hepi lahh sebab dah berjaya memerdekakan diri dari PBS untuk hari Merdeka harini!! Alhamdulillah hasrat aku nak settle down semua nie by end of this month! 
Okey sooo harini i olls nak share sikit harapan, impian, garapan, eh? ehmm abaikan.. okey checklist nie bertujuan untuk menaikkan semangat akuuu untuk capai apa yang aku nakkk. so here we go. 


.
.
.
.
.
.
.
.
  
Checklist by 20.
by 20 years OLD, I must... 


1.  masuk U. 
2. Good in cooking
3. Own laptop by own money
4. Menjahit
5. Kumpul 5K. 
6. Khatam Al Quran. 

 okey, i think untuk setahun yang akan datang, cukup yang ni dulu je kot. yang lain2 harapan nanti dulu okeng? mcm yang kat atas sekali tu, i really hope ape yang aku usahakan selama niee, berhempas pulas selama ni di PraU terbalas dengan adanya diri aku ini di sesebuah Universiti tempatan untuk sambung Degree. InshaAllah. MAY my dream become true. Aminn. 

secondly, okey yang nieee aku memang tengah dlm proses menambah skill coooking. i'm not really good in cooking. but, aku tengah belajar memasak. ye, weekend je aku akan try buat satu lauk yang berlainan menerusi resepi mak aku. ye aku belajar masak makanan Timur je dulu. senang nak ikat perut suami nanti. hehe. aku tak berapa minat Western Food. but, boleh la kalau nak makan tu. maybe next timee, i want to make a label for my cooking time in this blog. =) hekhek. will proceed soon. *if i'm not busy

yaa, yg ketiga nie aku rasa ramai je yang mampu beli kan? aku nak beli laptop guna duit sendiri. semestinya duit kerja nanti. hehe 1K jugak niee. satu kepuasan utk diri aku bila boleh beli dengan duit sendiri tanpa minta dari parents or sebagainya.


ke-4 adalah menjahit. aku ade plan after stpm nie aku nak join class sewing. nak belajar jahit yang simple2 je. dapat buat sehelai baju kurung pon jadi lahh. senang in future nanti. hehe mana tahu dapat buat baju untuk keluarga aku sendiri ke nanti. haaaa masa kedepan-depan nieee kos semua agak tinggi kan? soo ape salahnye berjimat sambil ambil hatii semua orang yang kita sayang. ihikkkk ^_^

okey seterusnya, kumpul 5K. emmm senang bagi orang lain. tapi bukan untuk aku. mana aku nak cari duit sebanyak tu? Unless aku kerja after STPM nie. InshaALLAH dalam planning nak cari keje yang 1k and above per month. boleh la curi2 simpan sikit. okey for what 5k ni? Actually ini simpanan kecil-kecilan untuk aku hantar mak n ayah aku ke umrah dalam masaa 10 tahun akan dtg. or maybee 4-5 years akan dtg? Mogaaa rezeki aku bmelimpah ruah and dapat lah akuu kumpul duit utk hntar mak ayah aku. Turns aku? mungkin tak cukup kewangan kalau aku turut serta sekali around 4-5 years terdekat ni. biar mak ayah akuu dapat pegi dahulu. Entah sempat ke tidakkk. hurmmm :( harap sangat aku dapat tunaikan impian aku ni. Aminnn aminn aminnn =)

last, khatam Al-Quran... setahun baru nak khatam? ye insan macam akuu nieeee boleh kira guna jari berapa kali aku baca Al Quran dalam setahun. lebih kepada yaasin. hmmm moga bila aku set impian macam ni, akuuu akan rajinkan diri untuk baca. and by 20 years old, akuuu mestiiiiii khatamkan al-quran. Semua orang tahu banyak kelebihan baca Al Quran tapi,, tak semua rebut peluang tu termasuk aku :(





ye, jadi itu jelah checklist akuu untuk setahun yang akan datang. moga aku diberi kesihatan yang sihat utk teruskan kehidupan ini. Aminnnnn. Doakan doakannn semoga semuanya di Permudah. AMINN. 





 

No comments:

Post a Comment